Imorgon blir idag igår

Efter en sovmorgon och lugn start på dagen vandrade vi några kilometer genom stan till Auckland Museum. Där finns en lång rad olika avdelningar i den stora, tre våningar höga, byggnaden. Vi gick igenom de flesta av dom och stannade till mest där det visades gamla leksaker, den med fokus på det maorierna och där hela vulkanlandet Nya Zealand egentligen har uppkommit genom en lång rad vulkanutbrott genom miljoner år tillbaka.

Egentligen är det inte en fråga om landet kommer att drabbas av ett större vulkanutbrott igen utan hur nära i tiden det ligger. Faktum är att just Auckland där vi nu befinner oss är den del av hela Nya Zealand som först bildades i ett enormt utbrott. På museet fanns också en hel våning med fokus på krig som Nya Zealand varit mer eller mindre inblandade i genom år. Lagom, lite halvtorr men trevlig utflykt.

Auckland överlag har faktiskt inte haft så mycket att bjuda på förutom vissa guldkorn av shopping, då främst strandraggarshopping. Bänkarna vid hamnen där vi intog våra McFLurrys var inte heller så dumma, det berodde nog dock mest på att solen lyste på oss. I övrigt var hamnen ganska trist den också.

När vi nu lämnar Nya Zealand så gör vi det med ett stort frågetecken. Bajsar Kiwifåglar verkligen kiwifrukter?

Nu är väskorna återigen ompackade och imorgon fredag den 30 mars går vi upp tidigt för taxi mot flygplatsen och avfärd 10.30 till Cooköarna och nio dagars "semester" på semestern med sol och bad mitt ute i Stilla Havet. Väl framme på Cooköarna så är det helt plötsligt torsdag den 29 mars på eftermiddagen igen och vi har en hel extra dag i livet att ta tillvara på. Det är skillnad det mot en vanlig sketen sommartidsomställning.

Vårt hotell The Rarotongan Beach Resort ligger ner i det sydvästra hörnet på huvudön Rarotonga dit Air New Zealand tar oss. Vi håller tummarna för att verkligheten är så nära deras egna bilder som möjligt:

image from therarotongan.com

2 thoughts on “Imorgon blir idag igår

1. Hej på Er hela familjen!
    Vi har följt med under resan med hjälp av datorn och sett hur bra Ni har det.
    Alla på Eken saknar Nora och väntar på att hon skall komma tillbaka och då ha mycket att berätta om för oss.
    Samtidigt vill vi nu också lite i förväg skicka en jättestor grattis hälsning till Nora på födelsedagen.
    Hälsningar
    Alla på Eken / Rose-Marie

2. Hej!
    Vad roligt å höra från Er på Eken! Jag blir glada och höra att ni läser om vår resa.
    Tack för Grattishälsningen. Jag ser fram emot att fylla 7 år. Några dagar efter min födelsedag kommer vi att åka till Disney World för att fira!
    Jag saknar Er allt lite också, men vi har det så bra på semester så har vi har faktiskt inte hunnit tänka så mycket på livet där hemma!
    Nu är det snart dags för oss att äta lite frukost, sen skall vi ut och titta på alla spännande hotell i Las Vegas. I ett av hotellen som heter New York New York finns det en berg och dalbana som jag hoppas att jag är tillräckligt lång för att få åka!
    Ha det jättebra där hemma, allihopa! Vi ses i början av maj!