I Disneys värld

Förväntningarna hos den yngre delen av familjen har varit stora, för att inte säga enorma, inför vårt stopp i Disney World utanför Orlando.

Våra dagar här kan delas upp i två delar. Den största är den tid vi har varit på den stora campingen Fort Wilderness som är ett enormt område med platser både för husbilar, husvagnar och tält i skogsmiljö. Dessutom finns en poolanläggning mitt i och ett område med hästar där barnen bland annat kan prova på ponnyridning. Att området är enormt kan illustreras med att både K och F sprang fel vid upprepade tillfällen på sina respektive löprundor i onsdags.

När man väl parkerat sin husbil, eller vanliga bil om man nu har husvagn eller tält, så behöver man bara leta upp närmsta bushållplats som ligger vid infarten till varje campingkvarter. Denna buss tar en sedan antingen inom området i en slinga eller till en knutpunkt där anslutande bussar till alla de olika nöjesparkerna och Downtown Disney finns att byta till. Vid Fort Wilderness finns dessutom en brygga med båtar som kör fram och tillbaka till Magic Kingdom.
Vill man ändå transportera sig själv inom området, och inte gå så som vi är vana vid, så har mer eller mindre varje amerikansk husbilscampare även här en golfbil som dom drar runt med inom området. Det är häpnadsväckande att se vissa nya besökare som kommer med sin enorma husbil med en vanlig bil på släp efter och i vissa fall en golfbil på den vanliga bilens flak.

Vårt val av nöjespark var klart redan när vi kom hit. Vi skulle besöka Magic Kingdom under torsdagen när vi dessutom fick en timme på morgonen utan att andra än boende på någon av Disneys resorter fick gå in. Sagt och gjort. Vi gick upp tidigt i torsdags, tog bussen till färjan och färjan till Magic Kingdom där vi stod och väntade en kvart före åtta. Nästan exakt klockan åtta rullar ett tåg in vid entrén där Musse Pigg och hans vänner hälsar oss välkomna till en dag av magi.

Den där timmen på morgonen skulle visa sig vara guld värd ju längre dagen gick. Under den kunde vi åka en massa olika karuseller med hyfsat humana väntetider jämfört med vad som sedan gällde. Förutom karuseller så är det givetvis ett starkt fokus på att barnen ska få träffa sina Disney-favoriter för fotografering och autgrafskrivande (!) i speciella block som man kan köpa. Sedan har varje figur en egen butik där just deras prylar går att köpa.

Trots det extremt väloljade Disney-maskineriet så blir det aldrig så överdrivet och påträngande som vi nog innerst inne hade räknat med. Allt ifrån campingen till det som finns inne på Magic Kingdom håller sig på rätt nivå. Sedan är det ju inte i första hand för åkattraktionerna man beger sig till Magic Kingdom. Där är nivån inte speciellt hög och ska väl inte heller så vara kanske. För det ändamålet är Liseberg ett betydligt bättre alternativ.

Efter 7 timmar och en kvart inne på Magic Kingdom tar vi oss accompanjerade av ett hällregn mot färjan tillbaka till vår husbil. Med oss hem hade vi mängder av souvenirer som alla gick i ett prinsesstema.

Vi bestämde oss också för att stanna en dag längre på Fort Wilderness vilket innebar att vi i fredags hyrde cyklar till barnen för att ta oss runt på området. Förutom lek på lekplatser och glassätning så blev det också ett stopp vid stallet så att både barnen fick ta en ridtur på varsin ponny. Besöket vid poolen på eftermiddagen blev abrupt avslutat av att badvakterna "utrymde" alla bassänger och hänvisade till ett oväder som var på ingång. Regnet kom och höll på en bra stund och vår planerade marschmallow-grillning med sing-a-long och efterföljade filmvisning fick ändrade planer. Istället blev det en avrundning i Downtown Disney och ännu fler butiker och en del fler köp till familjens två yngsta medlemmar.